Pedagogische verwerking dag van de gastouder-boekje 2022

 

Het verhaal

Een komisch verhaal over een verwend krokodilletje dat denkt te weten wat goed voor hem is en daarbij graag de regie in eigen hand houdt. De illustraties spreken voor zich. Op de tekeningen komen de gevoelens en emoties goed tot uiting. Je ziet hoe de ouders zich in allerlei bochten wringen om hun zoon de bananen of desnoods ander voedsel te laten eten en ook hoe hun krokodillenkind daarop reageert.

Het boek heeft een griezelig aspect, namelijk het feit dat krokodillen behalve fruit ook kinderen lusten. Maar de expressieve tekeningen in vrolijke kleuren en de komische noot die als rode draad door het boek loopt, maken dat het zeker niet eng wordt voor jonge kinderen. Eerder grappig en herkenbaar. Ieder kind heeft weleens moeite met het menu dat het voorgeschoteld krijgt. Dat je als (gast)ouder zijnde dan soms met de handen in het haar zit, behoeft geen uitleg. Zelf het goede voorbeeld geven is dan een optie.

 

Pedagogische verwerking

Introductie

Vertel dat je heel veel trek hebt in iets, maar niet zo goed weet wat je zal gaan eten. Hebben de kinderen ideeën voor jou?

Voor het voorlezen:

Bekijk met de kinderen de kaft. Je kunt daarbij de volgende vragen stellen:

  • Wat zie je op de kaft?
  • Hoe kijkt de krokodil?
  • Waarom zouden er bananen in de omslag staan?
  • Je kunt zeker bij kleine kinderen, tevoren kort het verhaal samenvatten, zodat ze weten wat er gaat komen; De kleine krokodil eet elke dag bananen, maar heeft daar geen zin meer in. Hij wil een kindje eten, maar is dat wel een goed idee?

Tijdens het lezen:

  • Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.

Vragen die je zou kunnen stellen:

  • Kijk en vergelijk: Bekijk de verschillende gezichtsuitdrukkingen van de kleine krokodil en zijn vader en moeder. Welke emoties voelen ze op welke bladzijden en waardoor zou dat komen?
  • Betwijfelen: Word je groot en krijg je sterke tanden van bananen?
  • Bedenken: Waarom zou de kleine krokodil zich duizelig voelen? Heb jij dat ook weleens gehad?
  • Oplossen: ‘Verhip, mislukt! denk de kleine krokodil.‘ Hoe zou hij het nu op kunnen lossen?
  • Variëren: het boekje geeft veel mogelijkheid tot eigen invulling van het eten, het verhaaltje zelf en het verloop van het verhaal. Geef, zeker bij vaker voorlezen, daar ook je eigen variaties op (en die van de kinderen);
  • Voorspellen: Na de bladzijde met ‘…prooi te bespringen.‘ kun je vragen: Wat zou er nu gaan gebeuren?
  • Ontwerpen: Verzin een lekker gerecht voor kleine krokodil.
  • Verbinden: Heb jij ook weleens geen zin om te eten wat je ouders hebben voorbereid? Wat doe je dan?
  • Grote ideeën: Wat gebeurt er als je niet eet?
  • Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten aan de hand van de tekeningen: wanhopig en jammeren;
  • Uitleggen met andere woorden: snoeperd, bewondering, bemoeien, mopperen, trek, lusten, verhip en mislukt;
  • Nog meer vragen die je zou kunnen stellen over het boekje:
  • Wat eet de krokodil elke ochtend als ontbijt? Wat eet jij als ontbijt?
  • Zou een krokodil echt bananen lusten?
  • Wat geven papa en mama krokodil voor ander eten aan de kleine krokodil? Wat zou jij het lekkerst vinden?
  • Waarom zijn papa en mama krokodil verdrietig?
  • Wat wil de krokodil dan eten?
  • Kan het krokodilletje een kindje eten?
  • Wat gebeurt er als de krokodil een kindje vindt? Is het kindje bang voor de krokodil? Waarom wel of niet?
  • Zou jij bang zijn voor een krokodil? Waarom?
  • Waarom gaat de krokodil ineens heel veel bananen eten?

Thema: Voeding

Bij dit boekje past het thema voeding. Gezond en ongezond eten kunnen worden besproken en ook het verschil in eten tussen mensen en allerlei dieren;

Activiteiten

Ga met de oudste kinderen aan de slag met de letter ‘k’ van Krokodil.

  • Welke woorden kennen kinderen die beginnen met een ‘k’.
  • Zoek naar spullen die beginnen met een ‘k’, verzamel deze;

Ga met de jongste kinderen aan de slag met de kleur van de krokodil: groen.

  • Zoek naar spullen die groen zijn en verzamel ze.

 

Knutselactiviteiten

Wat eet je graag en wat niet?
Geef de kinderen twee kartonnen borden. Op het ene bord mogen ze tekenen, knutselen, knippen uit tijdschriften of kleien (en later verven) wat ze het liefste eten. Op het andere bord laten ze zien wat ze echt niet lekker vinden.

Knutsel een krokodil van twee eierdozen
Je maakt het lijf van de krokodil van de onderkant van een grote eierdoos en de bek maak je van een kleine eierdoos. Van wc-rollen maak je de poten en daarna schilder je alles groen. De binnenkant van de bek mag rood. Tot slot knip je een rij scherpe tanden van wit papier en plak je twee (wiebel)ogen op de kop. De krokodil is klaar!

Lekker bakken!
Bak samen met de kinderen wat ze het lekkerste vinden: bijvoorbeeld een bananencake, taart of koekjes.

 

Liedjes

De krokodil ligt in het water
Een hele dikke olifant

Thanks!

Bel ons

TEL: (078) 6124165

ma t/m do – 09:00 tot 16:00 uur
vr - 09.00 tot 12.00 uur

Mail ons

info@korelon.nl

Adres

Korelon B.V.
Stationsplein 4E, unit 308
3331 LL Zwijndrecht