Veel gestelde vragen
…….. over Korelon
• Een gastouder scoort beter in vergelijking met kinderdagverblijven;
• Een gastouder biedt de meest vertrouwde opvangvorm voor jonge kinderen;
• De gastouder heeft meer tijd en aandacht voor je kind door de kleinschaligheid van de opvang;
• Gastouderopvang geeft rust en is mede daardoor goed voor de sociale en emotionele ontwikkeling;
• Alle woningen van gastouders zijn door ons gecontroleerd op veiligheid en hygiëne;
• Gastouderopvang is vertrouwd en persoonlijk, je kind ziet steeds dezelfde gezichten;
• Je kind voelt zich prettiger bij een gastouder door de rust, reinheid en regelmaat van een gewoon gezin;
• Onze gastouders zijn opgeleid en gediplomeerd;
• Een gastouder is flexibel en de opvang kan vrijwel altijd doorgaan;
• Gastouderopvang is vaak goedkoper dan een kinderdagverblijf.
Korelon gaat voor een langdurige relatie tussen de ouders met hun kinderen, de gastouder en ons bureau. Daarom bieden we….
Christelijke opvang
o Uitdragen en voorleven van de Bijbelse boodschap: ‘christen zijn’;
o Pedagogisch handelen gegrond op de Bijbel: ieder is uniek en dat accepteren we, alle zonden kunnen worden vergeven door het offer van Jezus;
o Missionaire visie: Alle ouders en kinderen welkom.
Een veilige opvangplek
o we bieden gastouders aan die we kennen en zelf hebben beoordeeld op pedagogische kwaliteit en identiteit;
o we gaan daadwerkelijk en regelmatig bij gastouders op bezoek;
o we evalueren de opvang jaarlijks met ouders en gastouder.
Stabiele relaties tussen ouders, gastouder en gastouderbureau
o duidelijkheid bij de voordeur;
o regelen van heel veel praktische zaken in onze BASISafspraken ter voorkoming van frustraties/irritaties;
o bemiddeling bij problemen.
Continuïteit in de opvang
o geen gesleep van de één naar de andere oppas;
o een gastouder die goed in haar vel zit;
o een goede relatie tussen ouders en gastouder.
Inspiratie voor ouders en gastouders;
o e-learning voor allerlei pedagogische trainingen;
o jaarlijkse workshop over actueel thema;
o ondersteuning bij het opstellen van een pedagogisch werkplan.
Elk gastouderbureau berekend zelf de bureaukosten. Over deze bureaukosten mag en kan je ook Kinderopvangtoeslag aanvragen. Het verschil in tarieven bij de verschillende gastouderbureau’s zit in de dienstverlening. Kies je voor een bureau met lage bureaukosten, dan kies je voor een bureau die uitsluitend administratieve verwerking van de opvang biedt. Zo heb je recht op kinderopvangtoeslag, ongeacht de kwaliteit die wordt geleverd door het bureau. Jij, als ouder, regelt alles zelf, van overeenkomsten tot onderlinge afspraken, van risico-inventarisaties van de opvanglocatie tot de evaluatie van de opvang. Heb je een vraag dan stel je die per mail i.p.v. aan een persoon ‘aan de lijn’. Kies je voor persoonlijk contact, kwaliteit en service dan kies je voor ons!
…….. over kosten en kinderopvangtoeslag
Het bedrag dat ouders maandelijks aan Christelijk Gastouderbureau Korelon betalen, bestaat uit twee delen:
• Bureau- of begeleidingskosten (vast tarief per gezin per maand, zie de Aanvullende Voorwaarden art. 8 voor de tarieven);
• Opvangvergoeding per kind per uur voor de gastouder (bij nanny’s: de vergoeding aan de gastouder per gewerkt uur en niet per kind).
Voor opvang bij de gastouder adviseren wij u een vergoeding per uur per kind aan de gastouder rond de € 7,00. Dit geldt zowel voor gastouderopvang als voor de (gemiddelde vergoeding per kind bij) opvang aan huis. Bij opvang in het huis van de ouders, heeft de gastouder recht op minimaal het wettelijk vastgestelde minimumloon (€ 14,06 per 1 januari 2025). Daarnaast heeft ze recht op 8% vakantietoeslag waarmee de afgesproken uurprijs wordt verhoogd. Voor de overige voorwaarden, rechten en plichten kan je je bemiddelingsmedewerker contacten.
Voor een oppas zonder diploma (informele opvang) geeft het NIBUD een richtlijn tussen de € 4,22 en € 7,03 voor oppas door jongeren (studenten). Dit betreft dus oppas zonder kindgericht diploma, EHBO of andere vereiste kwaliteiten. Wij adviseren bij het vaststellen van de gastoudervergoeding de volgende factoren mee te laten spelen:
De wettelijke eisen waaraan je gastouder voldoet:
- Ons Profiel Gastouder;
- De verantwoordelijkheid voor de opvang, verzorging en opvoeding van uw kinderen;
- Een pedagogische opleiding op minimaal MBO2-niveau;
- Een geldig certificaat EHBO bij Kinderen;
- Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) van zichzelf en registratie in het Personenregister Kinderopvang;
- Een VOG van haar inwonende volwassen huisgenoten en structureel aanwezigen (bij gastouderopvang) en registratie in het Personenregister Kinderopvang;
- Een opvanglocatie die is gescreend op risico’s van veiligheid en hygiëne.
Daarnaast spelen de volgende overwegingen een rol:
- De mate van individuele aandacht die je kind(eren) nodig heeft/hebben;
- De mate waarin je gastouder bij- en nascholing volgt;
- Waar je woont en hoeveel aanbod er in je omgeving is;
- Of je dagopvang of buitenschoolse opvang nodig hebt;
- Welke voorzieningen en diensten je gastouder aanbiedt (bijv. zelf eten meenemen, met of zonder warme maaltijden, wie betaalt de luiers?);
- Hoe flexibel de opvang is met de tijden die je kunt afnemen;
- Het aantal weken per jaar dat de gastouder open is (bijv. alle weken of alleen in de schoolweken).
Bij opvang aan huis (nanny-opvang) gelden nog extra factoren:
- Eventuele extra (huishoudelijke) taken die je nanny verricht;
- Het aantal kinderen dat je nanny tegelijkertijd opvangt;
- Reiskosten die je nanny maakt om naar je huis te komen, of eventuele reiskosten om kinderen naar school te brengen en weer op te halen.
De opvangkosten per maand per gezin zijn afhankelijk van vier factoren: het aantal opvanguren per maand per kind, de vergoeding (per uur) aan de gastouder/nanny, de maandelijkse vergoeding aan ons bureau én de kinderopvangtoeslag die je van de overheid (Belastingdienst) ontvangt. Wanneer je je bij ons aanmeldt, kun je voor de opvangkosten gebruik maken van de rekentool op onze website of een offerte op maat door je bemiddelingsmedewerker. Je hebt dan een goede indicatie van de maandelijkse (bruto & netto) kosten voor de opvang. Het daadwerkelijke bedrag kan daarvan afwijken, wanneer een andere vergoeding met de gastouder wordt afgesproken of het aantal opvanguren verandert of jullie brutogezinsinkomen hoger of lager wordt.
De bureaukosten betreffen de vergoeding die ouders betalen voor de diensten van het gastouderbureau. Naast de bureaukosten betalen ouders het uurtarief dat de gastouder verdient. Kijk hier voor een uitgebreid overzicht van onze dienstverlening die we kunnen leveren vanuit de betaalde bureaukosten.
Kinderopvangtoeslag (KOT) is een bijdrage in de kosten voor kinderopvang die de Belastingdienst uitbetaald onder bepaalde voorwaarden. Onder kinderopvang valt onder andere de gastouderopvang die wij aanbieden. De kinderopvangtoeslag kun je aanvragen bij de Belastingdienst met maximaal 3 maanden terugwerkende kracht!
Hoeveel Kinderopvangtoeslag je krijgt ligt aan jullie bruto-gezinsinkomen, het aantal uren wat een kind afneemt en de bruto-uurprijs (uurprijs gastouder en bureaukosten van het gastouderbureau verdeeld over het aantal uur per maand). Via de tab bovenaan Maak hier een berekening, kan je een berekening maken zodat je de gemiddelde bruto- en de netto-maandkosten kunt zien en berekenen. Ook zie je hier hoeveel kinderopvangtoeslag je krijgt per maand, wat het gemiddeld aantal uur per maand is per kind en wat de gemiddelde bruto-uurprijs is bij het aantal uur wat je per maand afneemt. De laatste 2 heb je nodig voor het aanvragen van de KOT.
Kort samengevat heb je recht op Kinderopvangtoeslag wanneer beide ouders buitenshuis werken of studeren. Kijk hier voor de exacte voorwaarden.
Wanneer je geen recht hebt op kinderopvangtoeslag omdat je niet aan de voorwaarden voldoet geldt bij gastouderopvang, dat je de totale kosten zelf moet betalen, tenzij je in aanmerking komt voor een sociaal medische indicatie (SMI). Voor het ontvangen van een sociaal medische indicatie wordt naar je persoonlijke gezinssituatie gekeken en door de gemeente beoordeeld of je voor deze indicatie in aanmerking komt. Je kunt een sociaal medische indicatie aanvragen via de afdeling Sociale Zaken van de gemeente waar je woont.
Via de site van de Belastingdienst kan je kinderopvangtoeslag (KOT) aanvragen. De kinderopvangtoeslag wordt voorafgaand aan de maand gestort op je opgegeven bankrekening. Bij Korelon kan je de kinderopvangtoeslag niet direct aan ons laten storten.
Nadat je de Kinderopvangtoeslag hebt aangevraagd kan je via de (gratis) App “Kinderopvangtoeslag” de toeslag bekijken en/of wijzigen. Ook kan je veranderingen in de aanvraag doorgeven, bijv. het aantal opvanguren of het uurtarief, maar ook als de opvang stopt, als je kind naar een andere opvang of een extra opvang gaat zoals de peuterspeelzaal of een andere gastouder. Je kan de wijzigingen in de app voor hetzelfde kind doen maar ook voor een (nieuw of ouder) broertje en/of zusje doen. Veranderd je inkomen van jezelf of je partner, doe dan ook een aanpassing in je app. Dit kan namelijk een aanpassing zijn in het bedrag wat je als kinderopvangtoeslag krijgt.
Wens je dit liever niet via de App te doen, je kunt bovenstaande ook altijd via MijnToeslagen controleren en/of aanpassen.
Tip. Wacht niet te lang met het aanvragen van Kinderopvangtoeslag! De aanvraag moet binnen 3 maanden nadat de opvang gestart is ingediend zijn, anders loop je de toeslag mis van de maanden voor de 3 maanden.
Je kunt Kinderopvangtoeslag aanvragen op de website van de Belastingdienst. Kom je er niet uit, neem dan contact op met onze administratie via 078-6124165, optie 1.
Elk jaar bekijkt de overheid de toeslagen voor onder andere de Kinderopvang. In 2025 geldt, dat je voor gastouderopvang, over maximaal € 8,10 per kind per uur (€ 7,53 per kind per uur in 2024) kinderopvangtoeslag kunt aanvragen. Let op. De vergoeding voor de kinderopvangtoeslag hangt af van de hoogte van het inkomen van de ouder(s), het aantal kinderen en de soort opvang. Verder vergoedt de overheid maximaal 230 uur per kind, per maand.
Klik hier om een berekening te maken voor de kosten van de opvang, hier zie je ook wat je aan Kinderopvangtoeslag krijgt. Op de website van de Belastingdienst kan je naast het aanvragen van de toeslag ook een proefberekening maken let wel op dat de uurprijs bestaat uit het uurtarief van de gastouder én de maandelijkse bureaukosten verdeeld over de opvanguren.
De hoogte van de kinderopvangtoeslag is afhankelijk van
• Het verzamelinkomen: dit is het totale inkomen (inclusief salaris en uitkeringen) van beide ouders;
• Het aantal kinderen binnen het gezin dat gebruik maakt van kinderopvang;
• Het aantal opvanguren per kind per maand;
• De opvangvergoeding van de gastouder en de bureaukosten van het gastouderbureau.
Je kunt direct je kosten berekenen via de ‘maak hier een berekening’ button bovenaan de pagina.
Je moet hiervoor ZELF actie ondernemen (de Belastingdienst stuurt u hiervoor geen bericht!!!). Nadat je ons jaaroverzicht hebt ontvangen, kun je inloggen op www.belastingdienst.nl en de gegevens van het jaaroverzicht invoeren door middel van een wijziging.
We hebben voor de facturatie van de gastouderopvang twee incasso- en uitbetalingsmomenten. De gastouder kiest zelf wanneer de facturatie van de opvanguren plaatsvindt:
Vroege facturatie:
Wanneer de gastouder de uren heeft geregistreerd en goedgekeurd vóór de eerste dag van de maand, worden de uren automatisch geaccordeerd op de 5e van de maand (de ouders hebben dus t/m de 4e de tijd om zelf te accorderen, dan wel contact met de gastouder op te nemen wanneer zij een aanpassing wensen). De incasso en uitbetaling vinden rond de 10e van de maand plaats van de maand volgend op de opvangmaand.
Late facturatie:
Wanneer de gastouder de uren heeft geregistreerd en goedgekeurd vóór de 15e van de maand, worden de uren automatisch geaccordeerd op de 20e van de maand (de ouders hebben dus t/m de 20e de tijd om zelf te accorderen, dan wel contact op te nemen met de gastouder wanneer zij een aanpassing wensen). De incasso en uitbetaling aan de gastouder vindt de 25ste van de maand plaats van de maand volgend op de opvangmaand.
De jaaroverzichten kunnen pas worden verstuurd, wanneer ALLE opvanguren zijn gefactureerd, geïncasseerd en uitbetaald. De gehele facturatie, incasso en uitbetaling over december, is pas eind januari. Je kunt er dus van uitgaan dat het jaaroverzicht in februari in de eigen klantomgeving wordt geplaatst.
…….. over gastouder worden
Wat leuk dat je informatie zoekt om gastouder te worden!
Een gastouder is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang en heeft een vrijgesteld diploma (zie Lijst van kwalificerende opleidingen (duo.nl)), een geldig EHBO bij kinderen certificaat, een geldig ID-bewijs, een Verklaring Omtrent Gedrag, een registratie in het Personenregister Kinderopvang en is ingeschreven bij een gastouderbureau. Het Gastouderbureau verzorgt haar registratie en doet jaarlijks een risico-inventarisatie van het opvangadres, evalueert de opvang en biedt u kennisverrijking. Als je opvang biedt in je eigen huis moeten alle huisgenoten ouder dan 18 jaar ook een Verklaring Omtrent Gedrag hebben en zich registreren in het Personenregister Kinderopvang.
Een gastouder kan opvang bieden in haar eigen huis; Gastouderopvang (GOO) of opvang bij de ouders in huis; Opvang aan Huis (OaH). Bij gastouderopvang krijg je een uurtarief per kind. Bij Opvang aan Huis krijg je een uurtarief per gezin. Dit is altijd minimaal het minimumloon. Bij Gastouderopvang (het kindje wordt opgevangen bij de gastouder thuis) krijg je een uurtarief per uur per kind. De gastouder is vrij te bepalen wat haar uurtarief is. Wij als bureau mogen alleen een adviesuurtarief afgeven. Daarnaast betaald de ouder aan het bureau een maandelijkse vergoeding, de bureaukosten.
Je mag als gastouder maximaal 6 kinderen tegelijk opvangen. De eigen kinderen tot 10 jaar tellen in dit kindaantal mee! Je mag tegelijk maximaal 2 kinderen onder 1 jaar opvangen, maximaal 4 kinderen onder de 2 jaar en maximaal 5 kinderen onder de 4 jaar.
Voor (nog) meer informatie: alle informatie op een rijtje
Én
Wanneer je je direct wil inschrijven, kan dat via deze link!
We heten je bij deze alvast van harte welkom om als gastouder aan de slag te gaan!
Om als gastouder aan de slag te gaan heb je een vrijgesteld diploma nodig, zie de lijst met diploma’s of jouw diploma voldoet aan de eisen om gastouder te worden/zijn. Heb je geen vrijgesteld diploma? Het MBO-2 diploma Helpende (Zorg en) Welzijn onderdeel gastouder is geschikt om gastouder te mogen worden. Heb je een diploma, maar weet je niet of dit een vrijgesteld diploma is? Maak dan gebruik van de website van DUO.
Naast een vrijgesteld diploma heb je ook de volgende documenten nodig om als gastouder aan de slag te kunnen:
- een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor de gastouder en (bij opvang bij de gastouder thuis) voor je eventuele huisgenoten van 18 jaar en ouder en/of je structureel aanwezigen van 18 jaar en ouder (pas nodig wanneer wíj dat aangeven in verband met de geldigheid van het document);
- een geldig ID bewijs (een paspoort (pagina met foto en de pagina waar de BSN op staan) of een identiteitskaart (voor- en achterkant);
- een geldig certificaat EHBO bij kinderen, zie de de lijst van Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid welke opleidingen goedgekeurd zijn voor de gastouderopvang. Heb je het certificaat nog niet? Korelon biedt de training goedkoper aan, zie EHBO via Korelon voor (gast)ouders | inspiratie opvoeding en knutsels;
- een inschrijving in het Personen Register Kinderopvang (PRK) (pas nodig wanneer wíj dat aangeven) voor jou en je eventuele huisgenoten en structureel aanwezigen.
Je hebt geen vrijgesteld diploma maar zou wel graag gastouder willen worden. Je kan alleen als gastouder aan de slag als je een goedgekeurd en vrijgesteld diploma hebt behaald.
Er zijn verschillende organisaties die een verkorte opleiding aanbieden om het vrijgestelde diploma Helpende Zorg en Welzijn, onderdeel gastouder te behalen. O.a. ROC Rivor biedt een verkorte diplomaroute gastouder aan. Meer informatie over toelatingseisen, duur van de opleiding en kosten vindt je op hun website.
Twijfel je of je diploma vrijgesteld is? Neem dan contact met ons op.
Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is nodig…
- Wanneer je als gastouder wilt gaan werken;
- Wanneer je kinderen opvangt / wilt opvangen in je eigen huis én je huisgenoten hebt van 18 jaar of ouder;
- Wanneer één van je kinderen 18 jaar wordt en je opvang biedt in je eigen huis;
- Wanneer er personen zijn die je regelmatig (minstens één keer in de drie maanden een halfuur) tijdens opvangtijd bezoeken.
Je kunt de VOG via ons aanvragen (goedkoper en sneller!) door een mail te sturen naar info@korelon.nl met daarin de volgende gegevens:
- volledige voornamen;
- achternaam (aangetrouwde achternaam en de meisjesnaam indien van toepassing);
- geboortedatum van de persoon voor wie de VOG bestemd is;
- BSN-nummer van de desbetreffende persoon;
- het emailadres waarmee de aanvrager de aanvraag wil doen (hier wordt door Justis de controle-aanvraag gestuurd).
Wij vragen de VOG digitaal aan. Je ontvangt van de Dienst Justis een mail met de vraag de VOG te bevestigen en per iDEAL te betalen. Houd er rekening mee, dat een VOG uitsluitend MET DE DIGID VAN DE DESBETREFFENDE PERSOON kan worden aangevraagd. Na betaling word je aanvraag in behandeling genomen. Je ontvangt na goedkeuring de VOG via de post. De VOG registreer en koppel je met ons in het Personenregister. Het origineel mag je in de gastoudermap bewaren nadat je deze geregistreerd hebt in het Personenregister.
VOG in Personenregister registreren
Het werkt als volgt:
- Je gaat naar https://personenregisterkinderopvang.duo.nl/;
- Je logt in met de DigID van de persoon die geregistreerd moet worden;
- Bij VOG vul je het Kenmerk in, welke staat op de desbetreffende VOG;
- Daarna koppel je de VOG met onze organisatie (Korelon KvK 58187278).
Korelon is een landelijk bureau en we zoeken in verschillende provincies gastouders voor onze gastkinderen. Kijk onder het tabblad “Vind mijn match” voor een volledig aanbod van onze opvangvragen én van de gastouders die we aanbieden! Let op, deze opvangvragen en gastouders worden wekelijks geupdated. Ook hebben we verschillende ouders en gastouders in de stille werving staan. Contact je bemiddelingsmedewerker voor de actuele zoekvragen van ouders en de actuele opvangmogelijkheden van onze gastouders.
Korelon heeft een uitgebreide dienstverlening en service voor onze ouders én onze gastouders. Nieuwsgierig? Voor een volledig overzicht: Kijk hier!
Korelon werkt samen met het KennisnetWerk GastouderOpvang.
Voor informatie over ZelfstandigOndernemerschap, neem een kijkje op de website van het KNGO.. Onder ‘financieel’ staat uitgebreide informatie over Zelfstandig Ondernemerschap en aftrekposten voor de Belastingaangifte. Gastouders die voor ons werken en gebruik maken van het programma ‘gastouderaangifte.nl’ kunnen hun inkomsten door ons direct naar het programma laten doorboeken! Ook is het abonnement op Gastouderaangifte.nl aftrekbaar bij de Belastingaangifte! Voor meer informatie over deze mogelijkheid, bezoek de website van Gastouderaangifte.nl.
…….. over LRK, PRK en GGD-inspectie
In het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) staan alle gastouderbureaus, gastouders, kinderdagverblijven, organisaties voor buitenschoolse opvang en peuterspeelzalen die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen. Staat een organisatie of gastouder niet geregistreerd in dit register, kunnen de ouders voor deze opvang van hun kinderen geen kinderopvangtoeslag aanvragen.
In het LRK vindt je ook de inspectierapporten van de diverse organisaties en gastouders.
Een registratie in het Landelijk Register Kinderopvang is belangrijk omdat ouders uitsluitend kinderopvangtoeslag (KOT) kunnen krijgen, wanneer de opvanglocatie staat geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang. Zonder het LRK-nummer van jou kunnen de ouders geen KOT aanvragen op de site van de Belastingdienst.
Staat Christelijk Gastouderbureau Korelon ook in het LRK?
Ja, wij als gastouderbureau staan ook geregistreerd in het LRK onder nummer 125774060. Let op, u kunt met dit LRK-nummer geen Kinderopvangtoeslag aanvragen. Hiervoor heeft u het LRK-nummer nodig van uw gastouder.
Ja, dat mag, we heten je van harte welkom. Je mag als gastouder inschrijven bij meerdere gastouderbureaus. Bij jouw inschrijving in het LRK wordt dan een ‘extra bemiddelingsrelatie’ toegevoegd. Wij regelen dit zodra je actief kinderen gaat opvangen via Korelon. Let op, je moet ook een inschrijving doen met ons bureau in het Personenregister.
Tip: Kijk alvast bij onze zoekvragen of je al een mogelijke match ziet met jouw opvangmogelijkheden.
Als je al geregistreerd bent in het LRK via een ander bureau en je biedt in je eigen huis opvang, kan je ook via Christelijk Gastouderbureau Korelon kinderen opvangen. Zodra je een gastkindje hebt die door Korelon bemiddeld gaat worden, sturen wij een wijzigingsformulier LRK naar de gemeente voor een “extra bemiddeling”. Christelijk Gastouderbureau Korelon wordt dan in het LRK aan uw registratie toegevoegd. Wanneer u opvang biedt in het huis van de ouders, moet je wel opnieuw gemeld worden, wanneer je ook opvang gaat bieden op een ander adres. Elke opvanglocatie krijgt een eigen nummer in het LRK. Deze extra bemiddelingsrelatie kan binnen enkele dagen worden geregeld en is tot op heden kosteloos. Let wel op, dat je je VOG ook koppelt met ons bureau in het PRK (Personen Register Kinderopvang).
Korelon verzorgt de melding van gastouders die gekoppeld zijn via Christelijk Gastouderbureau Korelon. Je bemiddelingsmedewerker stuurt alle noodzakelijke documenten naar de gemeente waar de gastouder de kinderen opvangt. De gemeente controleert de documenten en schakelt de GGD in om op inspectiebezoek te gaan bij de gastouder. De GGD maakt telefonisch een afspraak met de gastouder voor een bezoek in het huis van de opvang. Als u opvang biedt in het huis van de ouders, is het belangrijk dat de ouders door de gastouder op de hoogte worden gebracht van het inspectiebezoek. De GGD heeft namelijk geen gegevens van de ouders en neemt ook geen contact met hen op.
Nadat de GGD voor het inspectiebezoek is langs geweest maakt de GGD een rapport en krijgt de gastouder en het gastouderbureau een conceptrapportage. Hierop kan een zienswijze worden gegeven door de gastouder en het bureau. Hierna komt een definitief rapport wat ook naar de gemeente verzonden wordt. Als alles goedgekeurd is, zal de gemeente een niet handhaven beslissing geven en krijg je een LRK-nummer. Het traject van aanmelding bij de gemeente en de beslissing mag wettelijk maximaal 10 weken duren.
Het registreren van een gastouder of nanny in het Landelijk Register Kinderopvang kost de gemeente geld. Helaas zijn er steeds meer gemeentes die deze kosten, leges, heffen. Deze kosten zijn voor rekening van de gastouder bij gastouderopvang. Bij opvang aan huis betalen de ouders deze kosten of er moet iets anders afgesproken zijn. Wij adviseren jullie, voordat je je inschrijft als gastouder, de gemeente waar het opvangadres is te bellen om te informeren naar de leges. Deze zijn namelijk per gemeente verschillend. Door vooraf te informeren, weet u vooraf wat een melding kost.
Ja, je kan je registratie in het LRK inzien, via de website van het Landelijk Register Kinderopvang. Hier kun je zoeken met een kenmerk of met een registratienummer. Check na je registratie of wijziging in het LRK ALTIJD je gegevens en/of het aantal kindplaatsen. Het aantal kindplaatsen is het maximaal aantal kinderen dat je op hetzelfde moment tegelijk mag opvangen.
De GGD komt op inspectie voor controle van het opvangadres. Dit kan op meerdere momenten. De GGD komt altijd langs voor een registratie van een gastouder op een opvangadres in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Daarnaast komt de GGD steekproefsgewijs langs bij alle gastouders/nanny’s die geregistreerd staan in het LRK (de insteek is dat de GGD jaarlijks 50% van de opvanglocaties bezoekt). De inspecteur controleert o.a.:
- De inrichting en het gebruik van de ruimtes waar kinderen komen en verblijven;
- Of er risico’s zijn in de ruimtes waar de kinderen komen en verblijven;
- Hoe de gastouder met de kinderen omgaat en het pedagogisch beleidsplan;
- De werkwijze van de gastouder;
- Of de gastouder gediplomeerd is d.m.v. een vrijgesteld diploma maar ook of ze een geldig EHBO diploma voor kinderen heeft;
- Of de gastouder (en haar eventuele huisgenoten van 18 jaar en ouder) een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) hebben en zijn ingeschreven in het Personenregister Kinderopvang (PRK);
- De GGD-inspecteur stelt na het bezoek een inspectierapport op. Hierin wordt aangegeven of de gastouder/nanny voldoet aan alle kwaliteitseisen, dan wel of er gebreken zijn geconstateerd. Wordt niet aan de kwaliteitseisen voldaan, dan treedt de gemeente op. Bijvoorbeeld met een waarschuwing of een boete;
- Voor de registratie van een gastouder maakt de GGD altijd telefonisch een afspraak met de gastouder;
- De volgende afspraken zijn in principe onverwachts. Alleen bij opvang aan huis neemt de GGD vaak van te voren telefonisch contact op met de gastouder. De gastouder is zelf verantwoordelijk dat de afspraak wordt afgestemd met de ouders.
Je bemiddelingsmedewerker zal bij haar bezoeken altijd de gastoudermap controleren en je zo goed mogelijk voorbereiden op een eventueel bezoek van de GGD. Je blijft zélf verantwoordelijk om alles op orde te hebben. Uitgebreide informatie over dit onderwerp vindt je in je gastoudermap onder Tab 2 of in je portaal Downloads | Christelijk Gastouderbureau Korelon.
Een aantal handreikingen:
- Het inspectiebezoek (alleen een eerste inspectie t.b.v. een LRK-registratie niet) vindt in vrijwel alle gevallen ONVERWACHTS plaats. Gezien het aantal inspectiebezoeken dat de GGD aflegt, heeft de GGD ervoor gekozen dat de inspecteur onaangekondigd langs komt. (De GGD is verplicht om elk jaar 50% van alle opvangadressen te bezoeken, je kunt dan ook verwachten dat je minimaal 1x per 2 jaar aan de beurt bent).
- Op opvangdagen ben je verplicht de GGD-inspecteur toe te laten voor bezoek. Op niet-opvangdagen mag je de inspecteur weigeren, wanneer het bezoek echt niet gelegen komt, WEL adviseren we in dit geval direct het initiatief te nemen om een andere datum af te spreken. Het niet-toelaten kan anders als weigering van de inspectie worden aangemerkt wat je een negatief rapport kan opleveren.
- Je dient te kunnen aantonen dat je bent ingeschreven in het Persoonsregister Kinderopvang (PRK), evenals alle ingeschreven huisgenoten van 18 jaar en ouder én ‘structureel aanwezigen’ van 18 jaar en ouder;
- Zorg dat je alle originele en geldige documenten kunt laten zien: diploma, EHBO-bij-kinderen–diploma en/of -pasje, VOG van jezelf en evt. huisgenoten van 18 jaar en ouder, VOG’s van structureel aanwezigen en je originele ID-bewijs en de meest recente Risico-Inventarisatie in je portaal onder Kwalificaties onder Mijn Downloads;
- De gastoudermap van Korelon moet in orde zijn (zie voor een inhoudsopgave je portaal) en de verschillende documenten en formulieren snel kunnen vinden en/of kunnen aangeven wanneer ze gebruikt moeten worden (bv. sociale kaart, achterwachtregeling, calamiteiteninstructie, routekaart kindermishandeling, ongevallenregistratie). Download de Sociale kaart die geldt voor je regio/provincie (onder ‘Downloads Gastouder)’ en voeg deze toe aan je gastoudermap;
- Check regelmatig de risico-inventarisatie. Klopt de Risico-Inventarisatie met datgene wat je in de praktijk doet (bv. liggen er scherpe voorwerpen/messen in de keukenla terwijl op de RIE staat dat dit niet zo is?). De inspecteur checkt dit wanneer ze bij je langskomt!;
- Ken je het pedagogisch beleid van Korelon? en als je voor meerdere gastouderbureaus werkt, komen de pedagogisch beleidsplannen van de verschillende gastouderbureaus dan met elkaar overeen of waarin verschillen ze? Heb je een eigen beleidsplan/werkplan waarin staat waarom je doet wat je doet en staan hier ook de verschillen tussen de bureaus in?;
- Lees ons pedagogisch beleid via deze link aandachtig door! Ken de inhoud en wees je bewust van je handelen;
- Stel jezelf steeds de vraag: ‘Waarom doe ik het zoals ik het doe?’;
- Denk na over de vier pedagogische doelen en bedenk bij elk doel een praktisch voorbeeld. Zie je gastoudermap en onze educatieve omgeving: Home – Korelon;
- Bedenk bij leeftijdsverschillen tussen de opvangkinderen hoe je elk kind het beste kan opvangen en begeleiden;
- Lees de informatie over de Meldcode Kindermishandeling in je portal door. Wat moet je doen bij een vermoeden van kindermishandeling (routekaart), wie is de aandachtsfunctionaris bij Korelon en wat moet je doen bij een vermoeden van mishandeling door een medewerker of houder van Korelon?.
Bij opvang aan huis komt de inspectie vanzelfsprekend op bezoek in het huis van de ouders. Dat heeft een bijzondere situatie tot gevolg. De NANNY/GASTOUDER AAN HUIS wordt gecontroleerd, evenals het HUIS VAN DE OUDERS. Een aantal aanvullingen op de genoemde handreikingen:
– De ouders zijn bij opvang aan huis verantwoordelijk voor het in orde brengen van de actiepunten uit de Risico-Inventarisatie;
– De GGD maakt in vrijwel alle gevallen telefonisch een afspraak voordat zij op bezoek komt voor een inspectie. De GGD neemt contact op met de GASTOUDER/NANNY. De ouders zijn hiervan vaak NIET op de hoogte. De gastouder/nanny dient de afspraak zelf te communiceren met de ouders!
– Alle bespreekpunten, bv. uit een risico-inventarisatie, dienen bij de gastouder/nanny bekend te zijn en met de inspecteur te kunnen worden gecommuniceerd;
– Juist bij opvang aan huis is het belangrijk dat de inspecteur merkt dat de gastouder/nanny ook in het huis van de ouders weet waar de EHBO-doos ligt, evenals de gastoudermap met alle belangrijke documenten en formulieren. De gastouder/nanny dient ook hier snel te kunnen aangeven wie de achterwacht is en naam/telefoonnummer te kunnen opgeven;
– Een handige tool voor het voorbereiden van je inspectie vind je in de gastoudermap, tab 2 of in je portaal onder downloads.
…….. over inschrijven voor ouders
Jullie kunnen samen met jullie kind(eren) inschrijven via onze inschrijfpagina. Als jullie kindje nog niet geboren is, schrijf je jullie kindje in als baby.
Je schrijft je bij Korelon in als jullie voor jezelf duidelijk hebben dat de voorkeur uitgaat naar gastouderopvang. Heb je al een gastouder en wil je samen met haar inschrijven? Ook dat is mogelijk. Schrijf bij de opmerkingen met wie je graag gekoppeld wilt worden.
- Is jullie gastouder al ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK), dan kan de opvang binnen enkele weken geregeld zijn.
- Is jullie gastouder nog niet geregistreerd in het LRK, dan moet ze worden ingeschreven in het LRK. Houdt dan rekening met een wachttijd van ca. 3 maanden voordat de opvang kan starten. Jullie gastouder moet al haar documenten op orde hebben (w.o. een EHBO bij Kinderen-certificaat, een Verklaring Omtrent Gedrag en een inschrijving in het Personenregister Kinderopvang, maar ook het opvangadres moet geïnspecteerd en getoetst worden), voordat we haar kunnen laten inschrijven bij het LRK door middel van een aanvraag bij de gemeente. De gemeente heeft daarnaast ook nog bijna 3 maanden de tijd om te beslissen over een aanmelding!
Wanneer je zelf geen gastouder hebt, gaan we met je op zoek naar een gastouder voor jullie kind(eren). Soms hebben we direct een gastouder die we je kunnen aanbieden, een andere keer duurt het langer. Schrijf je kindje daarom het liefst circa 6 maanden voordat jullie opvang willen in!
Is jullie kindje geboren en wil je hem/haar inschrijven? Dit kunnen jullie doen via jullie portaal.
Je hebt al 2 gastouders gevonden voor de opvang van je kind(eren) en je wil graag aan hen beide gekoppeld worden. Ja, je kan je met 2 gastouders inschrijven. Het inschrijven werkt het zelfde. Ga naar de inschrijfpagina en vermeld bij de opmerkingen de namen van de gastouders. Staan jullie gastouders nog niet ingeschreven bij ons? Laat de gastouders zichzelf dan ook inschrijven via onze site. En vraag of ze ook jullie naam vermelden bij de opmerkingen. De koppeling met twee gastouders valt gewoon binnen onze dienstverlening zónder extra kosten. Je betaalt één maal de bureaukosten, ook wanneer je gebruik maakt van twee gastouders!
Wil je graag opvang afnemen bij meer dan 2 gastouders, dan berekenen we kleine verhoging van de bureaukosten per maand.
…….. over opvang aan huis
Het verschil tussen gastouderopvang en opvang aan huis is het verschil in opvangplaats. Bij opvang bij de gastouder brengen ouders hun kind(eren) naar de gastouder toe en is de opvang bij haar in huis. Bij opvang aan huis komt de gastouder (nanny) opvangen in het huis van de ouders, dus bij de kinderen thuis.
Opvang aan huis heeft twee voordelen:
Rust in huis omdat de gastouder naar het huis van de ouders komt
Afhankelijk van het tijdstip dat de ouders naar hun werk gaan en de afspraken die met de ouders worden gemaakt, neemt de nanny de zorg voor de kinderen over. Ze haalt desgewenst de kinderen uit bed, ontbijt met hen en brengt schoolgaande kinderen naar school. Buitenspelen met vriendjes uit de buurt gaat gewoon door, evenals het hele gezinsritme. De nanny zet het gewone maaltijdritme voort met bidden en danken, lezen uit de (kinder)bijbel. In een aantal gevallen zal de nanny ook lichte huishoudelijke werkzaamheden willen verrichten. ’s Avonds kan het eten klaarstaan zodat de ouders kunnen aanschuiven en de zorg voor de kinderen weer overnemen.
Financieel voordeel
Opvang aan huis wordt financieel aantrekkelijk voor ouders met minimaal 2 kinderen die gelijktijdig worden opgevangen. Hoe meer kinderen (tegelijkertijd) in de opvang zijn, hoe groter het financieel voordeel zal zijn. Om te berekenen wat de kosten zijn kan je “Maak hier een berekening” invullen. Je hebt dan gelijk inzicht in wat de nettokosten zijn maar ook hoeveel kinderopvangtoeslag je terugkrijgt.
Opvang aan Huis (nanny-opvang) valt onder de Regeling Huispersoneel. Kort samengevat sluiten ouders een arbeidsovereenkomst met de nanny. Als werkgever heb je echter meer verplichtingen (vooral bij ziekte, arbeidsongeschiktheid etc.), dan bij opvang bij de gastouder. Het is goed deze voorwaarden goed door te lezen en te overdenken voordat je kiest voor opvang aan huis. Hier vindt u de regeling dienstverlening aan huis waaraan deze opvang dient te voldoen.
Nadat de opvang aan huis niet meer nodig is (bijv. alle kinderen zitten op school), heeft de gastouder recht op transitievergoeding, bij stopzetting van het contract door de ouders. Wanneer de gastouder opzegt, heeft zij geen recht op transitievergoeding.
Ouders die op zoek zijn naar een nanny kunnen zich bij ons inschrijven, evenals nanny’s die opvang kunnen bieden. Wij gaan dan samen met jullie op zoek naar een geschikt gezin. Jullie kunnen ook samen inschrijven.
…….. over kennis en inspiratie
Je kan je certificaat EHBO bij Kinderen behalen bij Korelon behalen met korting. Wij hebben een samenwerkingsovereenkomst met LIVIS.
- Het cursuscertificaat is 2 jaar geldig;
- De cursus bestaat uit 2 delen. Het theoriegedeelte doe je zelfstandig online thuis achter je pc, laptop, tablet of mobiele telefoon. Het praktijkgedeelte volg je op locatie waarvoor je jezelf digitaal, op een zelf in te plannen dagdeel, op één van de 200 locaties in Nederland inschrijft voor een open inschrijving; Korelon organiseert 2 per jaar een cursus ‘in eigen kring’ met een christelijke trainer en alleen (gast)ouders van Korelon. Voor de eerstvolgende datum zie EHBO via Korelon voor (gast)ouders | inspiratie opvoeding en knutsels;
- Wanneer je via Korelon inschrijft, ontvang je flinke korting!;
- Check altijd je zorgverzekering! De meeste zorgverzekeraars, vergoeden via de aanvullende verzekering de EHBO-kosten geheel of gedeeltelijk!.
EN
- Vang je via ons kinderen op voor drie of meer gezinnen (voor nanny’s twee gezinnen), dan kun je de kosten voor de EHBO mogelijk vergoed krijgen door ons (vraag naar de voorwaarden bij je bemiddelingsmedewerker)!;
Voor een overzicht van de inhoud van de benodigde EHBO-doos, verwijzen wij naar het boek Eerste Hulp aan Kinderen (ISBN 978-90-77259-10-8) of de lijst die in de EHBO-doos zit. Dit boek is ook fijn ter voorbereiding of als naslagwerk voor de EHBO bij kinderen cursus.
Als je een EHBO-doos wil aanschaffen denk er dan aan dat je een EHBO-doos voor kinderen koopt of samenstelt. Pleisters met een leuke opdruk doen het altijd beter bij kinderen dan een “saaie” bruine. En ook een normale wondpleister kan mega zijn op een kinderarm of been.
Let ook op de houdbaarheidsdatum. De GGD kan bij een bezoek dit ook controleren! Ons advies controleer hem minimaal 2x per jaar, bijv. als je bemiddelingsmedewerker van plan is bij je langs te komen.
L even: E en ontdekkingstocht met God E en avontuur met elkaar F ilippenzen 2:5 ‘Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.’
LEEF! is een ontwikkelingsprogramma voor jonge kinderen met de Bijbel en het christelijk geloof als uitgangspunt Vanuit de principes voorleven, naleven, uitleven, meeleven en beleven, wil LEEF! handvatten bieden aan de (gast)ouders, waarmee zij het leven met God als vanzelf overdragen aan de gastkinderen. Via Christelijk Gastouderbureau Korelon kunt u alle series aanvragen:
LEEF geel: Jozef / Daniël /Bartimeüs / Brood en vis
LEEF rood
LEEF groen
LEEF blauw
De boekjes kunt u zelf aanschaffen (ca. € 6,50 per boekje). Het programma bevat liedjes, kleurplaten, ideeën voor poppenkast, enz. De handleiding die erbij hoort heeft Christelijk Gastouderbureau Korelon voor u gekocht. Gastouders kunnen deze handleiding gratis ontvangen. Interesse? Stuur dan een email naar inschrijvingen@korelon.nl. U ontvangt het programma per email door middel van een ZIP-bestand wat u kunt downloaden en openen op uw computer. Hierna heeft u alle bestanden en kunt u van alles gebruik maken.
…….. over MijnKorelon
Korelon.opvanguren.nl is onze klantenomgeving voor gastouders en ouders. Nadat je inschrijving is verwerkt door ons kantoor, ontvang je een mail met je persoonlijke inloggegevens. Je wachtwoord moet je bij de eerste keer inloggen direct aanpassen.
Weet je je wachtwoord niet meer? Op de inlogpagina kan je “wachtwoord opvragen” klikken waarna je een nieuw wachtwoord per mail krijgt toegestuurd.
Ben je je inlognaam kwijt? Neem dan contact op met Korelon via het algemene nummer of met je bemiddelingsmedewerker.
Al onze klanten, gastouders en ouders, kunnen gebruik maken van een eigen klantomgeving.
De klantomgeving is ingericht voor het registreren van opvanguren door de gastouder en het kunnen accorderen/controleren van de uren door de ouders. Daarnaast kan de ouder een (nieuw) kind hier aanmelden en een evaluatieformulier goedkeuren. Verder vindt je hier overeenkomsten tussen het bureau, ouders en/of gastouders, facturen, jaaroverzichten en andere documenten. Ook kunnen hier de documenten en de formulieren worden gedownload, de eigen gegevens worden inzien en worden aangevuld indien nodig. Nadat je ingelogd bent, kom je in de berichtenpopup. Hier vindt je informatie, nieuwtjes enz.
Korelon gebruikt voor de facturatie van de gastouderopvang twee incasso- en uitbetalingsmomenten voor het incasseren en uitbetalen van de geregistreerde uren. De gastouder kiest zelf wanneer de facturatie van de opvanguren plaatsvindt:
Vroege facturatie:
Wanneer de gastouder de uren heeft geregistreerd en goedgekeurd vóór de eerste dag van de volgende maand, worden de uren automatisch geaccordeerd op de 5e van de maand (de ouders hebben t/m de 4e de tijd om zelf te accorderen, dan wel contact met de gastouder op te nemen wanneer zij een aanpassing wensen). De incasso en uitbetaling vinden rond de 10e van de maand plaats van de maand volgend op de geregistreerde opvangmaand.
Late facturatie
Wanneer de gastouder de uren heeft geregistreerd en goedgekeurd vóór de 15e van de volgende maand, worden de uren automatisch geaccordeerd op de 20e van de maand (de ouders hebben t/m de 20e de tijd om zelf te accorderen, dan wel contact op te nemen met de gastouder wanneer zij aanpassing wensen). De incasso en uitbetaling aan de gastouder vindt de 25ste van de maand plaats van de maand volgend op de geregistreerde opvangmaand.
Christelijke Gastouderopvang
© Korelon 2025 | Alle rechten voorbehouden